در اخبار و مقالات

بیمه مسئولیت پرستاران  برای پرداخت غرامت های جانی و مالی و نقص عضو بیماران  که به تشخیص قانون بر قصور پرستاران قرار دارد پرداخته و در صورت محکوم شدن پرستاران محترم نسبت به پرداخت دیه و خسارت مالی به زیان دیدگان مرتبط می پردازد .

بیمه های مسئولیت پرستاران بیمارستان عزیز در حالت های زیر صادر میشود و قصور و خسارت پرستاران محترم  را تحت پوشش قرار میدهد:

این بیمه (بیمه مسئولیت پرستاران) مسئولیت شغلی و حرفه ای شما پرستاران محترم را  پوشش میدهد

دیگر پوشش بیمه مسئولیت  پرستاران بیمارستان پرداخت خسارات جانی و مالی وارد شده به بیماران مراکز بیمارستانی است .

پوشش بعدی بیمه نامه مسئولیت بیمارستان مربوط به پرداخت هزینه های پزشکی وارد به بیماران در اثر قصور پرستاران در بیمارستان  است .

پارامترهای موثر در تعیین حق بیمه بیمه مسئولیت پرستاران شامل موارد ریر است :

قدمت و سوابق خسارتی و حوادث قبلی بیمارستان و پرستاران محترم

میزان سابقه پرستاران شاغل موجود در بیمارستان

میزان دیه درخواستی و هزینه پزشکی در طول مدت بیمه نامه مسئولیت پرستاران

نوع خدمات  انجام شده  برای بیماران در محیط بیمارستان

بیمه مسئولیت پرستاران

نحوه پرداخت هزینه بیمه مسئولیت پرستاران به چه صورت است ؟

با توجه به هزینه پرداختی بیمه مسئولیت پرستاران ، قابلیت اقساط شدن حق بیمه وجود دارد .

پوشش های تکمیلی بیمه مسئولیت  پرستاران چیست ؟

چندین کلوز در بیمه مسئولیت در رابطه با پوشش های اضافی وجود دارد مانند کلوز بدون اعمال تعرفه ، کلوز بدون رای دادگاه ، کلوز پرداخت مطالبات تامین اجتماعی ، کلوز پوشش قصور پزشکان و پرستاران و کارکنان و .

حق بیمه در بیمه مسئولیت فنی  و مسئول پرستاران چگونه محاسبه میگردد ؟

پارامترهای گوناگون در میزان حق بیمه در این بیمه نامه با توجه به نوع بیمه مسئولیت دخیل هستند.مانند تعداد مسئولین پرستاران  و تجارب آنها و تعداد شیفت بیمارستان و قدمت آن

خطاها و قصورهای کاری ممکن است برای همه افراد پیش بیاید اما در مشاغلی که با جان انسان‌ها سرو کاردارند هر اشتباه کوچک ممکن است نهایتا منجر به یک خسارت بسیار بزرگ شود. اینجاست که بیمه مسئولیت پرستاران می‌تواند برخی از خسارات اتفاق افتاده را جبران کند. امکان اتفاق افتادن خطاهای پرستاری در بحث درمان در کشورمان همانند سایر کشورهای دیگر وجود دارد، مخصوصا با وجود کمبود نیروی انسانی در این شغل احتمال افزایش تعداد خطاها به علت خستگی  و چند شیفته کار کردن هم بالاتر می‌رود.

بر اساس مطالعات دانشگاه جان هاپکینز سالانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در امریکا بر اثر خطاهای پزشکی فوت می‌کنند و سومین عامل مرگ و میر در امریکا اشتباهات پزشکان و پرستاران است

خطاهای پزشکی سومین عامل مرگ و میر

البته باید توجه کرد که خطا در هر شغلی غیر قابل اجتناب است و این آمار لزوما به معنی عدم مهارت پزشکان و پرستاران عزیز نیست. همانطور که یک مهندس ساختمان نیاز به بیمه مسئولیت ساختمان دارد و از همین رو است که بیمه‌های مسئولیت شغل‌های تخصصی در جهان به وجود آمده‌اند.

از این رو پیشنهاد می‌شود که هیچ پرستاری بدون بیمه مسئولیت مشغول به خدمت نشود چراکه بیمه مسئولیت پرستاران می‌تواند یک امنیت شغلی برای آن‌ها باشد. همانطور که بیمه مسئولیت پزشکان برای پزشکان محترم یک نیاز است.

بیمه مسئولیت پرستاران چیست؟

این بیمه نامه یکی از شاخه‌های بیمه نامه‌های مسئولیت و به طور خاص بیمه مسئولیت پیراپزشکان است و بیمه مسئولیت پرستاران یکی از زیر مجموعه‌های رشته های پیراپزشکی می‌باشد و  هر پرستاری می‌تواند با خرید بیمه مسئولیت پیرا پزشکان از پوشش‌های این بیمه نامه استفاده نماید. در ادامه می‌خواهیم نیم نگاهی به بیمه نامه پرستاران، پوشش‌های این بیمه نامه و شرایط این بیمه نامه  داشته باشیم.

پوشش های بیمه مسئولیت پرستاران

با توجه به این که بیمه مسئولیت پرستاران یکی از زیر مجموعه های بیمه نامه مسئولیت پیراپزشکان می‌باشد، نوع و میزان پوشش های ارائه شده در این بیمه نامه تقریبا برابر با شرایط بیمه مسئولیت پیراپزشکان می‌باشد. اگر مشخص شود که این آسیب جسمانی وارد شده ناشی از خطای پرستار بوده، شرکت بیمه گر بر اساس تعهدات بیمه نامه موظف به پرداخت غرامت به شخص زیان دیده می‌باشد.

پوشش فوت: اگر بیمار فوت کند، باید دیه تعیین شده قوه قضائیه بر اساس ماه عادی و حرام  همان سال پرداخت شود. به عنوان مثال میزان دیات برای سال ۱۳۹۷ در ماه حرام ۳۰۸ میلیون تومان و برای ماه عادی ۲۳۱ میلیون تومان تعیین شده که اگر خسارت فوتی در این سال اتفاق بیافتد باید بر اساس این دیه خسارت پرداخت شود. (برخی از شرکت‌های بیمه فقط یک دیه برای این بیمه نامه ارائه می‌کنند. در زمان خرید حتما در مورد پوشش‌ها و تعهدات بیمه نامه خود مطمئن شوید)

پوشش نقص عضو: اگر فرد پرستار در اثر قصور و کوتاهی در کارش منجر به آسیب جسمی به بیمار شود که وی دچار نقص عضو شود باید بر اساس حکم دادگاه میزان خسارت وارد شده را پرداخت نماید. که در صورت داشتن بیمه مسئولیت شرکت بیمه‌گر این خسارت را جبران می‌کند. میزان خسارت نقص عضو نیز بر اساس نسبتی از دیه محاسبه و قابل پرداخت می‌باشد.

انتخاب پوشش افزایش دیات برای سال‌های آتی: این پوشش یکی از پوشش‌های اضافی بیمه نامه مسئولیت پرستاران می‌باشد. علت خرید این پوشش را می‌توان چنین بیان کرد که ممکن است که دو سال بعد از پایان مدت بیمه نامه مشکل جسمی یا روانی برای فرد بیمار پیش بیاید که در نتیجه خطای کاری پرستار باشد و این موضوع از طریق دادگاه به اثبات رسیده باشد، وی مجبور به پرداخت دیه همان سال خواهد بود. از این رو داشتن این بیمه نامه برای بیشتر بیمه نامه‌های مسئولیت از جمله بیمه مسئولیت پرستاران پیشنهاد می‌شود. البته این پوشش فقط توسط برخی از شرکت‌های بیمه قابل پرداخت است.

یکی از پیشنهادات ما به عنوان مشاور بیمه‌ای این است که بیمه نامه کامل خریداری نمایند تا در زمان خسارت به درد سر نیافتید

سقف تعهدات بیمه مسئولیت پزشکان

میزان تعهداتی که این بیمه نامه دارد بر اساس پوشش‌های این بیمه نامه و بر اساس دیه هر سال که دادگاه اعلام رای کرده باشد ارائه می‌شود. پس در واقع سقف تعهدات بیمه مسئولیت پرستاران بر اساس دیه ماه حرام و ماه عادی هر سال مشخص می‌شود.

شرایط بیمه مسئولیت پرستاران

در بیمه نامه‌های مسئولیت پرستاران باید چند نکته مهم را مد نظر داشت:

اگر پرستار طی روند بررسی خسارت محکوم به پرداخت دیه شود، شرکت بیمه باید دیه آن را پرداخت نماید.

اگر شرکت بیمه خسارت وارد شده به بیمار را تحت پوشش داشته باشد، می‌تواند قبل از رای دادگاه پرداخت خسارت وارد شده به بیمار را جبران کند.

ممکن است سه سال پس از انقضای بیمه نامه خساراتی اتفاق بیافتد که پرستار مسئول خسارت اتفاق افتاده باشد. که با داشتن پوشش دیات برای سال های آتی می‌توان این خسارت را جبران کرد. البته از این بیمه نامه فقط می‌توان برای داخل کشور استفاده کرد.

در بعضی از شرکت‌های بیمه اگر قصور فرد بیمه گذار ثابت شود هزینه دادرسی را هم پرداخت می‌کنند.

اگر بیمه گذار در طول مدت داشتن این بیمه نامه از شرکت بیمه خسارتی دریافت نکند می‌تواند از تخفیفات عدم خسارت بیمه مسئولیت پرستاران خود استفاده کرده و در زمان تمدید بیمه نامه مسئولیت هزینه کمتری را پرداخت نماید.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

بیمه سامان پل رومی