تابهحال به تهدیدات سفرهای خارجی فکر کردهاید؟ بیماریهای ناشی از تغییر آبوهوا، دریازدگی، مسمومیت ناشی از غذاهای خارجی، سرماخوردگی شدید در مناطق سردسیر و… اینها تازه فقط تهدیدات مربوط به سلامت مسافر است. احتمال گم شدن مدارک شناسایی، گم شدن یا تأخیر بار، بروز مشکل حقوقی در صورت عدم رعایت قوانین و… از جمله مسائلی هستند که ممکن است گریبانگیر شما شوند. بروز این مشکلات در سفرهای خارجی با توجه به ناآشنا بودن مسافر به محیط و شاید زبان آنجا میتواند خیلی نگرانکننده باشد. بیمه مسافرتی میتواند راه حل خوبی برای مقابله با این تهدیدها باشد.
بیمه مسافرتی چیست؟
بیمه مسافرتی از بیمهگزاران در برابر حوادث احتمالی سفر محافظت میکند. این بیمه برای اخذ ویزا از بعضی سفارتخانهها الزامی است و برای سایر سفارتخانهها نیز توصیه میشود. با توجه به اختلاف نرخ ارز در کشور ما و اکثر کشورهای خارجی، هزینههای درمان در این کشورها بسیار گران است. اگر بیمهگزار در صورت بروز حادثه بخواهد هزینه را آزاد پرداخت کند، ممکن است یک سرماخوردگی ساده هزینههای سنگینی را برای وی رقم بزند. مشکل بزرگتر میتواند این باشد که بیمهگزار هزینه درمان خود را همراه نداشته باشد!!! تصور کنید چمدان شما که حاوی وسایل ضروری سفر است مفقود شود. مخصوصاً اگر بدون آن وسایل، ادامه سفر دشوار باشد. اگر بیمه مسافرتی داشته باشید، میتوانید هزینه خسارت مفقود شدن بار خود را از بیمه بگیرید. بنابراین رسیدن به این نتیجه چندان دور از ذهن نیست که بیمه مسافرتی مزایای زیادی برای بیمهگزاران ایجاد میکند و تهیه کردن آن برای سفرهای خارج از کشور امری حیاتی است.
کمک رسان در بیمه مسافرتی
شرکتهای کمکرسان و نحوه دریافت خسارت
شرکتهای ایرانی بیمه، خارج از ایران شعبه ندارند و نمیتوانند خدمات ارائه دهند؛ به همین منظور با شرکتهایی به نام کمکرسان قرارداد دارند. درواقع این شرکتهای کمکرسان هستند که به بیمهگزاران بیمه مسافرتی خدمات ارائه میدهند. هریک از شرکتهای بیمه با یک یا تعدادی از شرکتهای کمکرسان قرارداد دارند. بعضی از شرکتهای کمکرسان عبارتند از:
Mideast
Allianz
Evasan
نحوه پیگیری خسارت در محل حادثه
نحوه پیگیری خسارت معمولاً بدین صورت است که موقع بروز حادثه، بیمهگزار باید با شمارهای که روی بیمهنامه مسافرتی خود درج شده است، تماس بگیرد؛ نام، شماره بیمهنامه و مدت اعتبار آن را بگوید و حادثه اتفاق افتاده را شرح دهد. طبق حادثهای که رخ داده شرکت کمکرسان اقدامات لازم را انجام میدهد. بعضی از شرکتهای کمکرسان این خدمات را ندارند و بیمهگزار باید شخصاً خسارت خود را پیگیری و پرداخت هزینه کند؛ سپس با ارائه صورتحسابهای پرداختشده در سفر، هزینه خسارتهای تحت پوشش بیمه مسافرتی را از کشور محل اقامت خود دریافت کند.
نحوه پرداخت خسارت
نحوه پرداخت هزینه شرکتهای کمکرسان در سفر دو نوع است؛ در یک حالت این شرکتها با ارگانی که بیمهگزار برای رفع خسارت با آن سروکار دارد (مثل بیمارستان و…) ارتباط برقرار میکنند و هزینه خسارت را مستقیم با آنجا حساب میکنند. برای مثال اگر بیمهگزاری در سفر دچار آسیب جسمی شود و او را به بیمارستان منتقل کنند، شرکت کمکرسان هزینه درمان او را مستقیم با بیمارستان حساب میکند.
در حالتی دیگر شرکت کمکرسان هزینه خسارت واردشده را در صورت امکان به حساب بیمهگزار واریز میکند. برای مثال اگر هواپیمای بیمهگزاری 12 ساعت تأخیر داشته باشد، بسته به اینکه تحت پوشش کدام شرکت بیمه باشد، بین 90 تا 100 یورو خسارت باید دریافت کند. در این حالت شرکت کمکرسان این هزینه را در صورت امکان به حساب بیمهگزار واریز میکند.
درصورتیکه بیمهگزار به دلایلی نتواند یا نخواهد هزینه خسارت خود را از شرکت کمکرسان در سفر دریافت کند، میتواند این هزینه را خود پرداخت کرده و با ارائه مدارک لازم، هزینه را در کشور محل اقامت خود دریافت کند.
این مدارک شامل بیمهنامه و صورتحسابهای پرداختشده مورد تأیید ارگان (های) ذیربط است.
یکی از عوامل قابل توجه درباره شرکتهای کمکرسان اپراتور فارسیزبان است. تصور کنید در سفر دچار حادثهای شدید و میخواهید از خدمات بیمه مسافرتی خود استفاده کنید. باید با شمارهای که روی بیمهنامه خود درج شده تماس بگیرید و اتفاق رخ داده را شرح دهید. حال اگر قادر نباشید به خوبی واقعه رخ داده را به انگلیسی برای اپراتور شرکت کمکرسان توضیح دهید و شرکت کمکرسان هم اپراتور فارسیزبان نداشته باشد، قطعاً دچار مشکل خواهید شد و نمیتوانید از شرکت کمکرسان خدماتی دریافت کنید.
شرکت Mideast دارای اپراتور فارسیزبان و شرکت Allianz فاقد آن است.
پوششهای بیمه مسافرتی
خساراتی که در صورت وقوع، بیمه مسافرتی از بیمه گذار حمایت میکند، پوشش نام دارد. این پوششها توصیف میکند که در صورت وقوع چه حوادثی، شرکتهای بیمه چه خدماتی به بیمهگزاران ارائه میدهند. بسته به اینکه بیمه مسافرتی را از کدام شرکت بیمه تهیه و از کدام طرح آن استفاده کنید، پوششها ممکن است متفاوت باشند. موارد زیر تمام پوششهایی است که یک شرکت بیمه میتواند ارائه دهد:
درمان در بیمه مسافرتی
هزینههای پزشکی و بستری شدن هنگام بروز حادثه
با داشتن بیمه مسافرتی میتوان از بابت هزینههای ناشی از بیماری یا حادثهی خاصی که در سفر رخ میدهد، آسودهخاطر بود. شرکت کمکرسان تا سقف تعهدات (که در بیمهنامه قیدشده) هزینههای مربوط به درمان، بستری شدن، معاینه، جراحی و… را متقبل میشود. این پوشش غالباً دارای فرانشیز است. طبق آمار سایت رسمی شرکتهای بیمه سامان، پارسیان و پاسارگاد، فرانشیز این پوشش در این شرکتها 25 یورو است. در موارد صدمات جسمی حاد یا بستری شدن بیش از 24 ساعت، این پوشش فاقد فرانشیز است. برای مثال اگر شخصی در سفر دچار صدمهای جسمی شود که 150 یورو هزینه داشته باشد، درصورتیکه جزو موارد استثنا نباشد، 125 یورو از هزینه به عهده شرکت بیمه و 25 یورو به عهده بیمهگزار است.
عالی عالی
بیمه درمان سامان را به همه معرفی می کنم
درود بر شما
در خدمت شما هستیم