در اخبار و مقالات

بیمه مهندسی موضوع این مقاله است. بیمه های مختلفی وجود دارد که همگی از شرایط آن ها ممکن است اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید، اما بیمه مسئولیت مهندسی یکی از جدید ترین بیمه هایی به شمار می رود  که از تنوع زیادی برخوردار است.

پروژه هایی که در اختیار مهندسین قرار می گیرد شامل پروژه های عمرانی، سازه های صنعتی، نصب تجهیزات، ماشین آلات و … می شود همگی ممکن است در طی دوره های آسیب هایی ببینند که در این شرایط پیمانکار باید متحمل خسارت هایی شود. بیمه مسئولیت مهندسی در این جا به کمک کارفرمایان می آید و اموال را می تواند تحت پوشش خود قرار دهد.

شرحی از تاریخ بیمه مهندسی

در قرن نوزدهم میلادی زمانی که انقلاب صنعتی انجام شد در انگلستان انفجارهایی بر روی دیگ های بخار به وقوع پیوست  که خسارت های زیان بار را بر جای گذاشت. در سال 1854 میلادی کسانی که از دیگ های بخار استفاده می کردند جمع شدند و سازمان استفاده از دیگ های بخار را تشکیل دادند.

در این میان اعضای این سازمان در سال 1858 شرکت بیمه دیگ بخار را افتتاح کردند که به عنوان اولین بیمه در زمینه بیمه مسئولیت مهندسی شناخته می شد.  در قرن 20 میلادی در کشور آلمان اولین بیمه نام های ماشین آلات پیمانکاران در خصوص بیمه مهندسی ایجاد شد.

بیمه مهندسی

بیمه مهندسی

دسته بندی بیمه های مهندسی

بیمه مهندسی به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شود که شامل بیمه های دوره احداث و بیمه های دوره بهره داری می شود. هر کدام از این دوره ها خود دارای زیر شاخه هایی هستند که در ادامه مطالب به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

بیمه های دوره احداث

یکی از جدید ترین بیمه های مسئولیت مدنی مهندسی که بسیاری از شرکت های بیمه آن را در اختیار بیمه گذارها قرار می دهند بیمه تمام خطر نصب می باشد.  با استفاده از این نوع بیمه می توانید در هنگام نصب ماشین آلات و تجهیزات و ساخت اسکلت های فلزی ساختمان تمامی وسایل خود را مورد پوشش قرار دهید. بیمه تمام خطر پوشش کلی را برای شما ارائه می دهد و نیازی نیست مانند گذشته برای اموال و تجهیزات خود انواع بیمه را در نظر بگیرید.

در بسیاری از مواقع ممکن است برای نصب تجهیزات پروژه نیاز باشد عملیات های خاصی بر روی ساختمان انجام گیرد که در این شرایط می توان قسمتی از ساختمان را مورد بیمه قرار داد. در بیمه مسئولیت مهندسی خسارت های ناشی از آتش سوزی، زلزله، سیل، برف، باران، عدم تجربه، عدم مهارت، ریزش آوار، خسارات جانی، سرقت، سقوط هواپیما و … را می توان پوشش داد.

از طرفی خسارت های دیگری هستند  که خارج از تعهد بیمه گر می باشد، این خسارت ها شامل: سهل انگاری، خسارت های ناشی از حمله، جنگ، خسارت های ناشی از شکست های مکانیکی، خسارت های ناشی از ضبط اموال، واکنش های هسته ای رادیواکتیوی و … می شود.

بیمه تمام خطر پیمانکاران یکی از زیر شاخه های بیمه های دوره احداث می باشد. پروژه های زیادی در حال حاضر مورد بهر برداری قرار می گیرند که باعث می شود کارفرمایان نسبت به دریافت بیمه مسئولیت کارفرما اقدامات لازم را به انجام برسانند.  این نوع از بیمه می تواند تمامی خطرات ایجاد شده را که در شرایط بیمه نامه وجود دارد پوشش دهد، یعنی اگر خسارت های ناگهانی رخ دهد بیمه گر باید خسارت وارد شده را پرداخت نماید.

خسارت های فیزیکی که ممکن است در حین انجام کار رخ دهد همگی تحت پوشش این نوع از بیمه می باشند. پوشش بیمه از زمانی شروع می شود که پیمانکاران کار خود را شروع نمایند، از طرفی هنگام نصب و راه اندازی پروژه خسارت هایی ممکن است رخ دهد که بیمه گر قادر به پرداخت خسارت های ناشی از آن نیست.  خسارت هایی چون انقلاب، قیام، واکنش های هسته ای، هزینه های تعویض، فرسودگی، شکستگی، خسارت وارد شده به اسناد و اوراق بهادار و … شامل پوشش بیمه نمی شوند.

بیمه مهندسی

بیمه مهندسی

بیمه دوره ای بهره برداری

بیمه مسئولیت مهندسی شامل نوعی دیگر از بیمه می شود که در آن خسارت های وارد شده به پیمانکاران در حین بهره برداری از پروژه پرداخت خواهد شد. این نوع از بیمه  تمامی خسارت هایی که به بدنه ماشین آلات،  در حین اجرای پروژه وارد شود را مورد پوشش خود قرار خواهد داد.

بیمه خطرات سازه ای یکی از زیر شاخه های بیمه دوره بهره برداری به شمار می رود. بر اساس این نوع از بیمه نامه تمامی خطرهایی که هنگام احداث شامل حال پیمانکاران می شود قابل پوشش می باشد. این بیمه نامه خطرات طبیعی را مورد پوشش خود قرار می دهد.

بیمه شکست ماشین آلات از دیگر بیمه های دوره بهره برداری به شمار می رود. گاهی اوقات ممکن است حوادثی رخ دهد که باعث می شود ماشین آلات خسارت هایی را مشمول شوند که برای تعمیر آن ها می توان از شرکت بیمه خسارت وارد شده را دریافت کرد.

بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین سامان یکی از بیمه هایی به شمار می رود که می تواند تمامی بیمه های دوره احداث و بهره برداری را ارائه دهد. بر همین اساس یکی از زیر شاخه های بیمه بهره برداری که شامل بیمه تجهیزات الکترونیک می شود، می تواند تمامی دستگاه های الکترونیکی را که در رشته های مختلف به کار برده می شوند را مورد پوشش خود قرار دهد.

در این نوع از بیمه می توان تمامی کامپیوترها، تجهیزات اضافی،  کارت پانچ، سیستم های تهویه، دستگاه های مخابراتی، دستگاه های ضبط و پخش صدا، ماشین های تحریر، فتوکپی و … را مورد پوشش قرار داد.

بیمه گذار در این شرایط می تواند با پرداخت مبلغ اضافه ای علاوه بر خطراتی که در بیمه نامه آمده است موارد دیگری را به عنوان پوشش اموال و تجهیزات خود به ثبت برساند.

بیمه فاسد شدن کالا ها

بسیاری اوقات پیش می آید که برای نگهداری از میوه ها و دیگر محصولات کشاورزی و خوراکی باید از سردخانه ها استفاده کرد، در این شرایط می توان بر اساس بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین خسارت هایی که ممکن است در حین خروج ناگهانی مواد از سردخانه رخ دهد، آلودگی، نشت، خرابکاری و … را مورد پوشش بیمه قرار داد. شرایط دیگری مثل خسارت انبار کردن نامناسب، سیل، زلزله، آتش سوزی، صاعقه و … ممکن است باعث از بین رفتن محصولات سردخانه ای شود که در این شرایط شرکت بیمه گر نمی تواند آن را پرداخت نماید.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

انواع بیمه مسئولیتی سامانبیمه حوادث گروهی سامان