بیمه نامه بدنه

هر اتومبیلی، علاوه بر استهلاک طبیعی در معرض خطرات و حوادث فیزیکی غیر قابل پیش‌بینی قرار دارد که این خطرات ممکن است هزینه های سنگینی را برای شما ایجاد کنند. بیمه بدنه اتومبیل سامان این نوع هزینه‌ها را جبران می‌نماید.
معرفی

حوادث تحت پوشش خواه اتومبیل در حال حرکت باشد یا در حال توقف عبارتند از :

آتش سوزی: خساراتی که در اثر آتش سوزی، صاعقه یا انفجار به اتومبیل و یا لوازم یدکی و اصلی همراه آن وارد گردد.

سرقت: سرقت کلی اتومبیل جزء خطرات اصلی بیمه بدنه است و همچنین خسارت ناشی از شروع به دزدی. اما سرقت جزیی اتومبیل (سرقت قطعات اصلی و وسائل منصوبه)، در حالت کلی تحت پوشش بیمه بدنه نیست و جزء خطرات اضافی بیمه بدنه است و بابت آن حق بیمه اضافی دریافت می‌شود.

خسارت‌های وارد شده به اتومبیل در صورتی مشمول بیمه است که در نتیجه تقصیر یا قصور خود شما (راننده اتومبیل بیمه شده) ایجاد شده باشد؛ در غیر این صورت، جبران آن بر عهده وارد کننده خسارت است که مشمول بیمه نامه شخص ثالث اتومبیل میباشد.

بیمه نامه بدنه اتومبیل فقط در داخل خاک ایران اعتبار دارد و برای خارج از کشور نیازمند توافق خاص شما و شرکت بیمه سامان است.

خطرات مورد تعهد:

  • برخورد دو اتومبیل
  • برخورد اتومبیل با یک جسم ثابت یا متحرک
  • برخورد اشیا به اتومبیل (اتومبیل در حال حرکت یا ساکن)، چنانچه در حین حرکت اجزاء و یا محموله موضوع بیمه به آن برخورد نماید.
  • واژگون شدن اتومبیل
  • سقوط اتومبیل
  • خسارت باطری و لاستیک های چرخ موضوع بیمه در اثر هر یک از خطرات بیمه شده تا50 % قیمت نو قابل پرداخت است.
  • خسارتی که درجریان نجات و یا انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به آن وارد شود.
  • پرداخت خسارتی که بیمه گذار مقصر حادثه نمی باشد.

نرخ حق بیمه بدنه اتومبیل

نرخ حق بیمه بدنه، و بر اساس نوع اتومبیل، قدرت موتور، تعداد سیلندر، قیمت روز اتومبیل و سایر مشخصات اتومبیل ارائه شده است. توجه کنید که اتومبیل سواری بالای 20 سال بیمه بدنه نمی‌شوند (به علت فرسودگی بدنه اتومبیل). اتومبیلهای زیر 20 سال سن نیز در 10 سال اول اضافه نرخ ندارند و طبق تعرفه حق بیمه آنها محاسبه می‌شود؛ اما از سال یازدهم به بعد هر سال 50% اضافه نرخ دارد؛

1.با توجه به حسن سابقه بیمه ای کلیه بیمه گذاران برای انواع وسایل نقلیه در صورتی که در طول یکسال بیمه ای خسارت دریافت ننموده باشند تخفیف سابقه عدم دریافت خسارت لحاظ می شود :

-تخفیف عدم خسارت سال اول 25%

-تخفیف عدم خسارت سال دوم 35%

-تخفیف عدم خسارت سال سوم 45%

-تخفیف عدم خسارت سال چهارم 60%

2.با توجه به امکان پرداخت اقساط حق بیمه بدنه در حالت کلی چنانچه پرداخت حق بیمه بصورت نقد و یکجا در زمان صدور بیمه نامه صورت پذیرد بیمه گذار شامل 10% تخفیف پرداخت نقدی می گردد.

3.کارت طلایی به عنوان سابقه عدم خسارت تلقی نمی شود .

4. سابقه تخفیف عدم خسارت بیمه نامه بدنه شرکتهای بیمه دیگر در بیمه سامان پذیرش می شود.

5- تخفیف هیئت علمی: بیمه نامه بدنه اعضاء هیئت علمی شاغل در موسسات آموزشی و تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، شامل 20% تخفیف ویژه در حق بیمه بیمه نامه بدنه می باشد.

نکته: ارائه اصل معرفینامه یا کارت شناسایی که قید شده در آن عضو هیئت علمی، از مراجع ذیربط الزامی است.

6- تخفیف صفر کیلومتر:کلیه خوروهایی که بیش از سه ماه از تاریخ شماره گذاری و تحوبل شان سپری نشده باشد شامل تخفیف صفر کیلومتر می شوند.

موارد خارج از پوشش بیمه بدنه اتومبیل

در بیمه بدنه، خطرات زیر بیمه نمی‌شوند:
1-خطرات بیمه ناپذیر نظیر جنگ، شورش، بلوا و امثال آن
2- در صورتی که راننده موضوع بیمه در هنگام وقوع حادثه فاقد گواهی‌نامه رانندگی باشد و یا گواهی‌نامه رانندگی او باطل شده باشد و یا مطابق مقررات راهنمائی و رانندگی، گواهی‌نامه وی برای رانندگی موضوع بیمه مناسب نباشد. اتمام اعتبار گواهی‌نامه در حکم بطلان آن نیست ولیکن استعلام از واحد صدور گواهی‌نامه برای راننده تحت پوشش بیمه‌نامه بدنه الزامی است.
3- کاهش بهای وسایل نقلیه در نتیجه حادثه یا حریق
4- خسارتهای مربوط به خط کشیدگی یا میخ کشیدگی بدنه اتومبیل
5-شکست شیشه و آسیب به لاستیک به تنهایی(مگر با توافق شرکت بیمه که پوشش آن خریداری شده باشد).
6- خسارت ناشی از یدک‌کشی و بکسل‌کشی توسط اتومبیل (بغیر از مواردی که مجاز بوده و کلیه اصول ایمنی رعایت شده باشد) و یا استفاده اتومبیل در موارد غیر مجاز
7- خسارتهایی که عمداً توسط بیمه گذار یا راننده وی و یا هر کسی که وسیله نقلیه به او سپرده شده است وارد می‌آید.
8- خسارتهای ناشی از ضبط، توقیف ویا مصادره اتومبیل که توسط مراجع قضائی یا حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی، مگر آنکه عمل گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.
9- مست بودن یا در حالت عادی نبودن راننده (نظیر استعمال مواد مخدر یا قرص های خواب آور)
10- خسارت ناشِی از مسابقات اتومبیل‌رانی ، شرط‌بندی یا آزماِیش سرعت و آموزش رانندگی (مگر با توافق بیمه گر که پوشش آن خریداری شده باشد).
11- خسارت وارده ناشی از حمل مواد سریع الاشتعال، مواد منفجره و اسید مگر آنکه موضوع مخصوص بیمه حمل آن باشد.
12- خسارتهاِی وارده به محموله های وسیله نقلیه
13- خسارت ناشی از عدم النفع مگر با توافق بیمه‌گر
14- خسارت وارده به وسیله نقلِیه مورد بیمه در اثر اضافه بار و اضافه مسافر و ِیا در حین بار گیری و بار اندازی
15- سیل، زلزله، آتشفشان (مگر با توافق شرکت بیمه که پوشش آن خریداری شده باشد)
16-خسارتهای وارده به وسایل و دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی موضوع بیمه، در صورتی که ناشی از نقص و خرابی در کار کرد آنها باشد.
17- خسارت ناشی از سرقت لوازم و قطعات موضوع بیمه پس از وقوع حادثه

  •  خرید بیمه بدنه برای مدت زمان کمتر از یک سال بلامانع می باشد لیکن محاسبه حق بیمه بر اساس تعرفه کوتاه مدت صورت خواهد گرفت.

    حداکثر یک بار و برای خسارت های حداکثر تا سقف 000ر000ر10 ریال با توجه به نوع و کیفیت حادثه و سوابق بیمه گذار نزد بیمه گر.

  •  آیا بیمه بدنه را برای مدت زمان کمتر از یکسال میتوان خریداری کرد؟

    خرید بیمه بدنه برای مدت زمان کمتر از یک سال بلامانع می باشد لیکن محاسبه حق بیمه بر اساس تعرفه کوتاه مدت صورت خواهد گرفت.

  •  دربیمه های بدنه آیا سند باید به نام بیمه گذار باشد؟

    طبق اصل ذینفع نام بیمه گذار و صاحب سند می بایست یکسان باشد.

  •  آیا شیشه جلوی اتومبیل شامل بیمه بدنه می شود؟

    در صورتی که خسارت وارده ناشی از تحقق خطرات اصلی بیمه شده باشد مانند تصادف اعم از کلی و جزئی پرداخت خسارت از این محل صورت می گیرد. در خصوص سایر موارد از جمله برخورد سنگ با شیشه پرداخت خسارت از محل پوشش اضافی شکست شیشه در صورتی که این پوشش توسط بیمه گذار خریداری شده باشد بلامانع خواهد بود.

  •  درصورت افزایش قیمت خودرو بعد از خرید بیمه نامه، آیا خسارت به نرخ روز پرداخت میشود؟

    در صورت خرید پوشش نوسانات قیمت خودرو، برای خسارت های جزئی حداکثر تا 25% افزایش قیمت اتومبیل، جبران خسارت به نرخ روز صورت خواهد گرفت مشروط بر آنکه قیمت اتومبیل از 25% قیمت بیمه شده افزایش نیافته باشد در غیر این صورت اعمال ماده 10 قانون بیمه ( قاعده نسبی سرمایه ) اجتناب ناپذیر است. برای خسارت های کلی حداکثر سرمایه بیمه شده در بیمه نامه ملاک عمل بیمه گر بوده و در هر حال توصیه می گردد همگام با نوسانات بازار خودرو با دریافت الحاقیه ارزش بیمه شده در بیمه نامه اصلاح و حق بیمه مقرر در وجه بیمه گر کارسازی تا جبران خسارت به نرخ روز صورت گیرد.

  •  وظیفه بیمه گذار در هنگام بروز تصادف چیست؟

    برای خسارت های بیش از 000ر000ر10 ریال دریافت گزارش از پلیس ( کروکی تصادف ) یا مراجعه به شورای حل اختلاف و اخذ تأمین دلیل و در اسرع وقت و حداکثر ظرف مدت 5 روز اعلام خسارت به یکی از شعب بیمه سامان در سراسر کشور و تکمیل مدارک مورد نیاز بیمه گر جهت تشکیل پرونده.

  •  تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه چند درصد میباشد؟

    طبق مصوبات شورای عالی بیمه در صورت عدم دریافت خسارت برای سال دوم 25%، سال سوم 35%، سال چهارم 45% و برای سال پنجم 60%.

  •  حداکثر سقف تعهد بیمه بدنه سامان برای سرقت لوازم اتومبیل چقدر است؟

    حداکثر سقف تعهد بیمه بدنه سامان در خصوص سرقت درجای قطعات اتومبیل 000ر000ر10 ریال می باشد که در آینده ای نزدیک این سقف تغییر یافته و در قالب سه طرح متفاوت با پرداخت حق بیمه اضافی مقرر در صورت درخواست بیمه گذار ارائه خواهد شد.

  •  حق بیمه در بیمه بدنه چگونه تعیین میشود؟

    حق بیمه در بیمه نامه بدنه اتومبیل بر اساس ارزش روز خودرو و با توجه به پوشش های مورد نظر بیمه گذار تعیین می گردد.

  •  آیا بیمه نامه بدنه اتومبیل را می توان به اتومبیل دیگری انتقال داد؟

    انتقال بیمه نامه در صورتی که نام بیمه گذار و ذینفع بیمه نامه ( مالک خودرو ) یکسان باشد بلامانع است.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید